Maak kennis met Jeroen Olthof

16 juli 2020

JEROEN OLTHOF: ONZE NIEUWE MAN IN HET COLLEGE VAN GEDEPUTEERDEN NH
Op maandag 9 maart 2020 werd -als opvolger van Adnan Tekin- Jeroen Olthof geïnstalleerd als gedeputeerde in Noord-Holland met de onderwerpen bereikbaarheid en mobiliteit, milieu, leefbaarheid en luchtvaart in zijn portefeuille.

Wie is Jeroen?
Jeroen werd geboren in het revolutiejaar 1968 in Zaandam. Hij is zijn hele leven woonachtig geweest in Zaandam (binnen een straal van 500 meter rond zijn geboortehuis!). Na de middelbare school volgde hij een hbo-opleiding banken en verzekeringen. Qua sport had/heeft hij een brede belangstelling waarbij voetbal (verdedigende middenvelder) centraal staat. Net als vele Zaankanters was hij niet blij met de fusie van Alkmaar 54 en FC Zaanstad tot AZ. Later heeft hij daarvoor “wraak” genomen door er als wethouder sport voor te zorgen dat het trainingscomplex van AZ terugging naar de Zaanstreek. Sindsdien is hij regelmatig te zien op de tribunes van AZ.

Jeroen is gehuwd en heeft drie kinderen, waaronder een tweeling. Jeroen voelt zich door en door een Noord-Hollander van boven het Noordzeekanaal. En bovenal een Zaankanter waarvan volgens hem een combinatie van onverschilligheid (het was niks, het is niks en het zal nooit wat worden) en trots op de eigen geschiedenis het typerende kenmerk is. Zo zijn er heel veel monumentenverenigingen in de Zaanstreek!

Jeroen en de PvdA
Afkomstig uit een gezin waarin zijn vader werkzaam was in de haven van Amsterdam en zijn moeder als schoonmaakster bij AH heeft Jeroen een scherp moreel kompas ontwikkeld waarin het bestrijden van ongelijkheid en het bieden van kansen aan iedereen (verheffing) centraal staat. Maatschappelijk actief werd hij als jonge vader in het wijkoverleg (als voorzitter). Een sociaaldemocraat van onderop! Geen partijtijger. Pas in 2005 werd Jeroen lid van de PvdA. Daarna ging het snel. In 2006 in de gemeenteraad van Zaanstad, in 2007 fractievoorzitter en bij de verkiezingen in 2010 lijsttrekker.
Hij werd vervolgens twee perioden wethouder met onder andere de volgende onderwerpen in zijn portefeuille: financiën, wonen, sport, monumenten, sociaal domein en armoedebeleid. Na die twee periodes voelde hij dat het tijd werd weer wat anders te gaan doen en werd hij in 2018 directeur bedrijfsvoering bij de Jeugd GGZ Noord-Holland, Rijnmond en Utrecht. En toen kwam de optie gedeputeerde langs!

Jeroen als gedeputeerde
Jeroen ervaart het als een hele eer dat hij het ambt van gedeputeerde mag bekleden. Hij is door zijn collega’s met een open mind ontvangen. Als tussenlaag tussen Rijk en gemeente heeft de provincie een ander abstractieniveau dan een gemeente. Jeroen ziet het als zijn opdracht om in zijn denken en doen de verbinding te zoeken met de lokale politiek. Daartoe biedt zijn portefeuille met onder andere mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid zijns inziens alle ruimte. Hij is blij met deze portefeuille waarmee hij naar eigen zeggen gaat over 60% van het geld van de provincie en over 80% van de problemen. Ook de luchtvaart valt onder hem. Desgevraagd komt hij graag een keer op een regiodag van het gewest om het over Schiphol te hebben!

Jeroen, heel veel succes met je nieuwe baan!

Bas Sepers

24 juni 2020