In debat met Esther-Mirjam Sent en Reshma Roopram

23 september 2021
De PvdA heeft maar liefst acht kandidaten voor de opvolging van Nelleke Vedelaar als partijvoorzitter. Na debatten in Eindhoven, Leiden en Apeldoorn is er op maandag 27 september van 20:00 uur tot 21:30 uur een debat in De Pletterij tussen de twee vrouwelijke kandidaten: Esther-Mirjam Sent en Reshma Roopram. Het gesprek wordt geleid door Mini Schouten, schaduwraadslid voor de PvdA Haarlem.

Tijdens het debat staat centraal wat de PvdA landelijk en lokaal kan bijdragen aan een inclusieve samenleving, een betere arbeidsmarktpositie en de emancipatie van vrouwen in onze samenleving. Daarnaast gaan we uiteraard in op de wijze waarop Esther-Mirjam en Reshma invulling willen geven aan het voorzitterschap van de PvdA.

De aftrap werd gegeven met de videofilmpjes en de korte samenvatting van de plannen op de websites van Esther-Mirjam en Reshma. Daarna vertelde Bowien Wegman (23 jaar en sinds 2020 lid van de PvdA) wat zij van de nieuwe partijvoorzitter verwachtte. Haar volledige visie vind je hier. Kort samengevat: denk na over de manier waarop de scholingstools van de PvdA meer toegankelijk kunnen worden; maak meer gebruik van nieuwe technische mogelijkheden om de ledendemocratie te versterken en zet je vooral in om meer jongeren bij de politiek te betrekken. Erica Bastiaans schetste de teleurstellende vooruitgang op thema’s als gelijke beloning van vrouwen, bescherming van het recht op abortus en het streven naar economische onafhankelijkheid van vrouwen.
De daarop volgende discussie ging over linkse samenwerking, quotumregelingen, het openbreken en versterking van de netwerken binnen de PvdA, de positie van Rooie Vrouwen, meer ledendemocratie en de ondersteuning van lokale afdelingen. Het volledige debat kun je via deze link terugkijken op de website van De Pletterij.

Ten slotte overhandigde Erica Bastiaans namens de Rooie Vrouwen Zuid-Kennemerland aan Arco Verburg en de beide gasten een manifest met voorstellen voor de PvdA verkiezingsprogramma’s van Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.