HAARfijn debat #5: gendergerelateerd geweld

30 maart 2021

In de HAARFIJN debatreeks vindt op 13 april 2021 van 20:00-21:30 uur de volgende bijeenkomst (online) plaats. Deze reeks wordt georganiseerd door de Rooie Vrouwen van de afdeling Zuid-Kennemerland van de PvdA in samenwerking met debat- en cultuurcentrum de Pletterij.

Onderwerp van het debat is gendergerelateerd geweld. Dit onderwerp is de laatste tijd weer actueel onder andere door de moord op Sarah Everard en de aankondiging van Erdogan dat Turkije zich terugtrekt uit het verdrag inzake aanpak van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld.

Speciale gasten bij deze bijeenkomst zijn:

• Aleid van den Brink, voormalig directeur van Blijf Amsterdam en momenteel lid van GREVIO, the Group of Experts on Action against Violence against Women and Domestic Violence bij de Raad van Europa, het monitoring comité bij de implementatie van de Istanbul conventie. Deze conventie is het verdrag van de Raad van Europa inzake aanpak van geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld.
  • Ibrahim Yerden, gemeenteraadslid in Haarlem en onderzoeker en auteur van onder andere: “Families onder druk” Huiselijk geweld in Marokkaanse en Turkse gezinnen (2008) en “Schaamte en Strategisch handelen” Opvoeding in Marokkaanse en Turkse gezinnen (2010).
  • De Soroptimisten Zuid-Kennemerland, die jaarlijks een internationale campagne organiseren om geweld tegen vrouwen uit te bannen. In Zuid-Kennemerland heeft Soroptimisten met Zonta Internationaal een onderzoek uitgevoerd over veiligheid op straat.

Coby Kroon, bestuurslid van de PvdA afdeling Zuid-Kennemerland zal de bijeenkomst voorzitten. Je kunt je aanmelden door een mailtje te sturen naar [email protected]. Je ontvangt dan een link naar de zoommeeting. Het team van De Pletterij zorgt voor de livestream van het debat.