De aanloop naar de verkiezingen

24 september 2020

In de komende periode zijn er twee belangrijke verkiezingen:
1) de verkiezing van de Tweede Kamer op woensdag 17 maart 2021 en
2) de verkiezing van de gemeenteraden op woensdag 16 maart 2022

Natuurlijk is het belangrijk dat de PvdA zo sterk mogelijk uit deze verkiezingen komt. Dus is het zaak op tijd te starten met het voeren van campagne en canvasacties, om mensen te stimuleren hun stem uit te brengen op een van de kandidaten van de PvdA.

Voor de lokale verkiezingen moet daarnaast een concept verkiezingsprogramma en een concept kandidatenlijst worden opgesteld. Daarvoor zal het bestuur van de PvdA afdeling Zuid-Kennemerland in de komende maanden de opdracht uitwerken voor een adviescommissie verkiezingsprogramma’s, lokale kandidaatstellingscommissies, lokale meedenk- en themagroepen. Per gemeente zullen leden en belangstellenden worden uitgenodigd om deel te nemen aan themagroepen en/of de voorbereiding van de lokale verkiezingsprogramma’s. Daarnaast vinden we het belangrijk ook het maatschappelijk middenveld te betrekken bij de ontwikkeling van de conceptprogramma’s. Uiterlijk in november 2020 legt het bestuur van de PvdA afdeling Zuid-Kennemerland een draaiboek voor de voorbereiding van de gemeenteraadsverkiezingen aan de leden ter goedkeuring voor.

De stemgerechtigde PvdA-leden van Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort nemen uiterlijk 20 december 2021 het definitieve besluit over de samenstelling van de commissies, de vaststelling van het verkiezingsprogramma en de volgorde van de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen.