AKO 2021#1 uitgereikt aan Rachid El Aater van stichting De Brug

21 januari 2021

De Adri Kemps Oorkonde (kortweg AKO)
De PvdA Zuid-Kennemerland zet jaarlijks actieve vrijwilligers uit Bloemendaal, Haarlem, Heemstede of Zandvoort “in het zonnetje”. Als blijk van waardering voor hun vaak jarenlange vrijwillige inzet voor maatschappelijke organisaties of projecten. Na het overlijden van PvdA-bestuurslid Adri Kemps op 13 mei 2020 hebben we besloten “het zonnetje” te vervangen door de “Adri Kemps Oorkonde”, omdat Adri voor ons het inspirerend voorbeeld was van actieve betrokkenheid bij een veelheid van maatschappelijke (internationale) organisaties.
De PvdA Zuid-Kennemerland ziet de buurtouders van stichting De Brug als een waardevolle aanvulling op het professionele welzijnsaanbod in de wijk Meerwijk en waardeert in het bijzonder hoe de buurtouders een brugfunctie proberen te vervullen tussen de bewoners, de professionele hulpverleners en organisaties en de overlast gevende jongeren. De eerste Adri Kemps Oorkonde werd in januari door André Broekmans, waarnemend voorzitter, en Diana Harkes, penningmeester, daarom uitgereikt aan Rachid El Aater, voorzitter van stichting De Brug.

Stichting De Brug
Rachid El Aater vertelt: “Naar aanleiding van de overlast op het Leonardo da Vinciplein in de wijk Meerwijk te Haarlem, onder andere veroorzaakt door kinderen onder de 12 jaar, heeft stichting De Brug in 2011 het idee opgevat om een surveillance-en veiligheidsteam op te zetten naar het model van de Marokkaanse Buurtvaders in andere steden. Daarnaast wordt gewerkt aan bewustwording  bij de kinderen en hun ouders door het organiseren van informatiebijenkomsten en het betrekken van de ouders bij het surveilleren. Ook worden er voor de kinderen uitnodigende alternatieve activiteiten uitgewerkt waardoor de drang om overlast te veroorzaken wordt weggenomen. Het project wordt ondersteund door de gemeente Haarlem, de woningcorporaties, inwoners van Meerwijk, de scholen, het winkelend publiek, de verenigingen van eigenaren, stichting Dock Haarlem, de wijkraden van Meerwijk, Europawijk en Molenwijk, de wijkagenten en tenslotte de ouders van de overlastveroorzakers en de kinderen zelf”.

Signalering
De Buurtouders letten tijdens hun surveillance in de wijk niet alleen op het ongewenst gedrag van de jeugd, maar ook op gevaarlijke of onwenselijke situaties en alles wat mis kan gaan op straat en rapporteren dit bij de coördinator. Hij is verantwoordelijk voor verdere communicaties met de juiste instantie. De buurtouders hebben een aantal keren contact opgenomen met de gemeente en de Spaarnelanden over kapotte lantaarnpalen, straatvervuiling of grofvuil dat meer dan een week ergens blijft liggen.

Resultaat
In het loop van de jaren is het buurtoudersproject in de Haarlemse stadsdeel Schalkwijk een vaste factor geworden. Zes dagen in de week lopen 15 buurtouders (man en vrouw) als vrijwilligers van De Brug in de avonduren door de wijk. Het doel is om in gesprek te komen met jongeren, hen te wijzen op mogelijkheden voor activiteiten en waar nodig aan te spreken op storend gedrag. Dat helpt. Het vaderlijk en moederlijk aanspreken van de jongeren bouwt een band van vertrouwen op, zorgt voor minder overlast en biedt waar nodig een klankbord voor de kinderen. Ook beantwoorden de buurtouders vragen van jongeren en andere bewoners en verwijzen als dat nodig is naar de hulpverlening. Tenslotte houden de buurtouders toezicht bij speciale gelegenheden, zoals Buurtfeesten, Midzomermarkt, Oud en Nieuw, Schalkwijk aan Zee, sportevenementen en dergelijke.